foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

sp1bystra.pl



Dziennik elektroniczny

Logowanie do dziennika elektronicznego

Logowanie

Projekt EU

Rozwój przez edukację w gminie Wilkowice

Zobacz

Facebook

Zapraszamy na szkolnego Facebook'a

LUBIĘ TO!

Dni dodatkowo wolne

DNI DODATKOWO WOLNE OD ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH w roku szkolnym 2020/2021

LUBIĘ TO!

21 lutego uczniowie klasy III b. Szkoły Podstawowej w Bystrej przenieśli się do świata Indian Pueblo. Stało się to poprzez udział w warsztatach organizowanych przez Muzeum Historyczne       w Bielsku Białej. Po raz kolejny odwiedziliśmy Starą Fabrykę, która jest nie tylko miejscem, w którym możemy odkrywać bogactwo dziedzictwa przemysłowego naszego miasta, ale także wyruszyć w egzotyczną wyprawę daleko poza granice Bielska- Białej. Tym razem okazją była wystawa pt. W poszukiwaniu zaginionych światów. Badania krakowskich archeologów na agorze w Pafos na Cyprze oraz w Kolorado w USA w fotografii Roberta Słabońskiego”.

Trzecioklasiści  zobaczyli pierwszą część wystawy . Nosi ona tytuł W poszukiwaniu indiańskiej przeszłości. Wystawa przeniosła dzieci do mało znanego świata Indian Pueblo, osiadłych rolników z południowo-zachodniej części USA . Ludzie ci  byli niezwykłymi architektami i budowniczymi. Już kilka wieków przed przybyciem Europejczyków do Ameryki, w VIII–XIII w., potrafili budować kilkupiętrowe budowle z kamienia   i cegły suszonej na słońcu, które niekiedy przypominają średniowieczne zamki obronne. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem zwiedzali ekspozycję oraz starannie notowali najciekawsze informacje o życiu codziennym i kulturze Indian Pueblo. Obejrzeli fotografie przedstawiające pracę i odkrycia  archeologów  na terenach zamieszkiwanych przez Indian. Były to malowidła naskalne i petroglify przedstawiające wojowników, szamanów oraz sceny polowań.

Dzieci poznały także znaczenie symboli klanowych np. łapy niedźwiedzia i obejrzały przedmioty codziennego użytku oraz ozdoby wykonywane przez Indian Pueblo np. łuki, strzały, misy i biżuterię. Szczególnie ciekawe okazały się być maski Kachina, które według legend nosili mityczni wojownicy oraz przebrani, zamaskowani członkowie plemienia – uosabiający duchy podczas określonych obrzędów religijnych. Lalki Kachina wręczano także małym dzieciom, aby przyzwyczajały się do widoku masek, które mogły budzić strach.

Druga część warsztatów odbyła się w specjalnie pomieszczeniu, które zaaranżowano tak, aby przypominało wnętrze indiańskiej kiva. W osadach Indian Pueblo było to prostokątne lub okrągłe pomieszczenie, zazwyczaj wykonane z cegły lub kamienia, czasem zagłębione w ziemi. Schodziło się do niego po drabinie, a w centralnym miejscu znajdowało się miejsce na ognisko. Kiva służyła Indianom Pueblo do celów obrzędowych.

Teraz uczniowie mieli okazję wykorzystać niedawno zdobytą wiedzę o życiu Pueblo i wykonać prawdziwą maskę Kachina. Musiała być ona bardzo kolorowa, zawierać elementy roślinne i zwierzęce np. pióra. Z tym zadaniem trzecioklasiści poradzili sobie doskonale. Prowadzący docenili talent małych twórców pochwałami oraz słodkim poczęstunkiem. Sprawdzili także sporządzone przez dzieci notatki i wytypowali najuważniejszych obserwatorów. Siedmioro dzieci dostało dodatkowe nagrody- ręcznie bite monety pamiątkowe.

Z warsztatów uczniowie wrócili bardzo podekscytowani i długo opowiadali o swoich wrażeniach, a maski Kachina zawisły w szkolnej sali. Teraz będą chroniły dzieci przed „duchami złych ocen”…

AUDYCJA MUZYCZNA

14 lutego w naszej szkole gościliśmy muzyków z Agencji Artystycznej Metrum – Forte.        W ich wykonaniu wysłuchaliśmy audycji muzycznej pt.: „Instrumenty perkusyjne – prezentacja”.

W karnawałowych rytmach muzycy zagrali najsłynniejszą na świecie kubańską rumbę „Besame mucho” z towarzyszeniem oryginalnych bębnów Konga. Ponadto mogliśmy zobaczyć i usłyszeć ciekawe instrumenty perkusyjne wywodzące się z różnych stron świata min. z Meksyku, Hiszpanii czy Afryki. Wiele z nich wykorzystuje się w czasie nagrań muzyki do filmów i bajek. Pan Tadeusz Janiak opowiedział dzieciom o tradycjach i historii powstania niektórych  instrumentów, wszystkie melodie i piosenki zagrał dla nas na trąbce z towarzyszeniem perkusisty p. Tomasza.

W karnawałowych rytmach wysłuchaliśmy jeszcze samby, cza-czy, hiszpańskich i meksykańskich melodii popularnych. Aby tradycji stało się zadość, na zakończenie wspólnie zatańczyliśmy do piosenki, która jest przebojem karnawału 2017 - „ Sophia”

2021 Copyright SP1Bystra Rights Reserved